Tuesday, 17 December 2013

dear sahabat kepada sahabat :)

Wei hang!...Yes2..hang laaa...

Assalamualaikum...heee

dear sahabt kepada sahabat...kita mungkin tak pernah rapat...tp aku teringin nak nasihat hg...sebab aq penah lalui benda yg sma jgak...tp itu dulu laa...cuma, situasi kita mungkin berbeza tapi...perasaan yg dialami tu sama, iaitu... DISAKITI..

apa yg sakit? 
sakit hati! hati terluka! hati injured! n bla..bla...bla..

nak ckp direct dgn hg aku malu...tp berharap, hg mgkin akn terbca post aq ni...hurmm..

hsil bacaan aku dr twitter, fb, blog, insta..apa lg?...hurm...aku rsa hg mesti bru break dgn boyfren hg...btoi dak...?

apa hg rsa skrg?
sedih...sakit hati...kecewa...pedih..mixed of feelings...btoi dak?

kenapa?
sebab boipren hg dah berkenan kt ppuan lain...bertmbah sakit lg adalah apabila dia tipu hg slama ni..bygkan..hg syg dia sgt2..bertahun lma bercouple la kan..then tiba2 ptus sbb org ketiga yg dia bru kenai ntah dr mna tu...lps tu, rsa tercbr plak..ppuan tu 360 degree lbih perfect dr hg...lawa.pandai.kaya.baik (baik ke )...n so on..sedih kan hg?

so....skrg hg mcm dah berkabung atas kematian seseorg tu dah pasaipa...hg xdak iman dah ka apa...adoiiihh..( ok...aku paham...dlu pun aku sedih2 gak )..SAD!

first2 skali..hg dgaq sini..lelaki, kalo skali dia dah decide, dia mintak break..n dia dah tetap pendirian nak break dgn hg..even hg pujuk ka apa...hg redha la weh...sedih la aku tgk hg...hg xsepatotnya sedih sgt bila dia tggalkan hg..KEMON laa...jgn lifeless sgt..muda2 cmnilah kita nak cri pengalamn hidup..travel the journey of life..hehe..( ok aku ckp mmg la sng..yg rsa skitnya hg..ok..fine2 )

lagi an, lelaki kalo btoi syg..dia xkan bt keputusan mcm tu...trus trg...aku rsa dia mybe dh jemu dgn hg..sbb laki mmg mcm tu..kalo hg pujuk dia skli pon...n even dia balik dkt hg balik sklipon..hg jamin akan bahagia ka?...hg xrsa mcm hg pksa dia untuk trima hg balik ka..weh, lelaki..kalo dia ragu2..nk buat kptusan untuk pilih sama ada hg atau si gelpren bru dia tu..btter jgn truskan apa2 hbungan, melainkan kalo dia mintak nikah dgn hg...kalo nikah tu, bole caya la jugak..sbb apa aku ckp mcm tu...sbb hg tak rsa ka perasaan dia tu dh terbhgi kepada dua...dia mgkin dh xsyg hg mcm dlu laa....dia dah ada si dia yg bru...perasaan tu mgkin dah tertumpah kat ppuan lgi 1 tuuu...so, sggup ka nak kongsi...so, mohon redha dgn perpisahan!

next, ok...kalau hg ckp hg xbole...hg syg sgt kat dia...xbole hidup tnpa dia...byk sgt impian hg dgn dia yg hg angan2 kan dlu..hg nk dia jgak2!!..haha.. ok, aku rsa permulaan mmg hg akan rsa mcm tu...sebab apa? sebab angan tu laa...impian tu bt kita berat...ya la...dlu haa, msa kapel..dah plan dah nk kawen pkai bju apa? (kat rumah i, bju corak zebra..kat rumah u pakai bju polka dot)...honeymoon kat mna ( antartika la.., i tringin nk tgk beruang kutub)...nma ank nk boh nma apa? (nma i dgn u an stat huruf V..so anak kita pun kena mula huruf V la..urmm..kalo ppuan Viva, kalau laki Vios...), rya nnt nk blik kmpung rmh spa dlu (omoo....sampai sudah xhabis!)..haha. kan??xyah tpu...ayt stndrd bdk skolah kapel..bnda ni ja dok texting pon...puih!so..slh stu step dia...ckp dlm hati..."p mampoih laaa angan2 tu!!"...never keep it in your mind k..baek berangan p planet pluto ka...style skit..haha..(mesti hg rsa nak tumbok aku an...kesah plak aku..huh!)

lpaih tu..hg kena tukaq mindset hg...setting balik...hati ni..Allah bg untuk apa? Allah bg elok2 hati kat kita sorang seketoi...untuk kita jaga elok2...yang hang p bgi hati hg bulat2 kat bdk tu sapa suroh..len kali sebelom nak kapel ka apa...hg ingt laa...hati hang tu layakkah org len nak jaga..haa?? hang yakin kaaa?sedangkan org yg dah kawen pon bercerai berai...inikan plak kapel bdk2 hingusan cam kita2 ni..hee..JAGA HATI ELOK2....tolonglah wahai kaum2 hawa sekalian..( yaa..peringtan penting utk AKU jugakk)...so, sama2, kita jga hati oke..? mcm mna?...buat apa Allah suroh, tinggalkan apa yg Allah larang...Haa? couple tu kategori apa?? pikiaq sndri la noh...

urmm..xpalah..aku beletiaq pnjg2 ni..blom tentu hg baca..-_-..tp xpalah..ni aku muhasabah diri jugak sebenaqnya..:)

dear sahabat kepada sahabat, kalau betul hg syg sgt kat lelaki tu..hg yakin tu C**T* hg yg Allah anugerahkan untuk hg..ingatlah...cinta bukan bererti memiliki..Allah bg apa yg kita perlu, bukan apa yg kita mahu..Allah tahu apa yg terbaik..sebaik-baik perancang adalah DIA..

dear sahabat kepada sahabat, kalau betul syg..beranilah untuk lepaskan dia andai perpisahan yg dia mintak..kita nak seseorang yg kita syg bahagiakan? tapi..kalau dia tak bahagia dengan kita, takkan kita nak paksakan.. :( ..mesti tak kan..huu.. mungkin, org ketiga itu telah diciptakan untuk dia oleh Allah sebab hikmah2 tertentu...mungkin si dia selama ini perangai ntah apa2 masa dengan kita, tp bila degan org ke3 tu..dia berubah menjadi lebih baik...a better person..so, berbahagialah sahabat..lepaskan dia...ikhlas..niat perpisahan kerana Allah..kerana itu qada dan qadar Allah..

dear sahabat kepada sahabat, dulukan aku pernah dgaq, kalo kita sygkan sgt2 akan sesuatu, dan kita memberikan kepada org lain sesuatu itu..maka, In Sha Allah..kebaikkan yg akan kita dpt..sbb kita korbankan kehendak kita, yg kita syg sgt..untuk org lain..yg mungkin lebih memerlukan..so, apa yg dpt diaplikasikan kat sini..lepaskan lah dia yg disayangi itu kepada org lain dengan ikhlas..mna la taw, keptusan kita utk redha lepaskan sbenarnya ada hikmah yg terslindung n tak diduga-duga.. :)..mungkin org yg kita syg tu mmpu mengubah org ke3 yg ntah apa2  perangai..contoh drama melayu: si isteri sggup bermadu demi si suami mengajar si madu yg sesat jalan, jauh sgt menyimpang..hurmm..so, konklusinya...syg? cinta? pengorbanan itu satu keperluan...kalau tak..jatuh syg org...n JANGAN JATUH C**T*!!

dear sahabat kepada sahabat, kita sama2 muhasabah diri..mungkin byk kekurangan diri yang kita sendri perlu perbaiki..sebelum kita jumpa si dia yang sebenar..In Sha Allah..seseorang yang halal untuk kita syg..lg sweet kan..so, sembuhkanlah hati yang terluka tu dengan dekatkan diri dengan Allah..apabila hati tu sembuh, jgn terus bg pada org..tp simpanlah untuk org yg selayaknya..siapa? jangan risau..sampai masa Allah akan bg isyarat kat kita..In Sha Allah, ke ada jodoh tak kemana...mungkin ex hg tu akan masuk meminang hg secara tiba2...tp itu mungkin :)...bg aku, jgn pernah berharap sgt pada phrase " ADA JODOH TAK KEMANA"..its hurt actually...it give us hope..to continue dreaming..tp peganglah pada phrase "JODOH AKU MESTI  LEE MIN HO"...then u continue dreaming...hahaha *okey, cepuk kepala sekali..merapu sudah.. ^_^ apa2 pun. love yourself. Allah sentiasa ada dengan hang. Jangan pernah tinggal Dia. :)..

AND pikiaq balik... 
"apa pekdahnya kapel ni..??" 
(yg kapel, mohon clash!)
HAHA!

maaf sekiranya terdapat sebarang kekurangan..kesilapan..atau apa2 yg xbetul...mohon betulkan..sesungguhnya, yang buruk dari aku..yg baik dari Allah..:)

ps: kalau hg marah lepas baca ni..jgn la nak memaki hamun aku plak kat twitter..sekadar pandangan, xsuka.abaikan..hihi (^_^)V

Assalamualaikum..less than three <3




Saturday, 14 December 2013

smile pliss :)

dear sahabat,

Assalamualaikum...

Jangan jadikan kekecewaan hari ini alasan untuk hang jatuh di masa akan datang.Kita tak tahu apa jalan cerita yang Allah aturkan untuk kita.Yang pasti, semuanya ada hikmah, tak pernah terjadi sesuatu ujian atau musibah untuk kita hanya sekadar membuat kita berduka.akan ada manisnya jugak.. :)

aku tak kuat. aku penah jatuh. lemah.rasa macam ujian macam tu xsepatutnya jadi untuk aku. aku pernah memberontak. marah dgn apa yg jadi...arghh!!mixed feelings. undescribed.

TAPI...berbaliklah pada Allah. Pkir semula, apa tujuan kita hidup kat muka bumi Allah ni. Kita ni umpama pengembara ja tau, dunia persinggahan semata-mata. Kita hamba. Wajar untuk kita diuji dan sememangnya tujuan kita bernafas ini adalah untuk kita diuji.

Bagi aku..hidup tanpa ujian, tak ada maknanya. tak dak benda yang kita akn belajar. Dan, setiap ujianNya, ada hikmah. Ada manisnya juga diperhujung setiap ujian itu. INGAT?

Menangis sebab kecewa? Itu perkara biasa, menangis la sekuat hati...mungkin dengan cara itu dpt melegakan hati kita. Tapi jgnlah sampai bertahun2 plak...simpan untuk yg lebih perlu laa... k?..heee..

Tak redha dengan ujian? Maknanya kita mcm xredha dengan qada dan qadar Allah..xbaek aw..huhu..

Bagaimana  ubatkan kekecewaan....( tak semestinya kecewa putus cinta)

1-dekatkanlah diri dengan Allah, itu yang penting sebenarnya. Mungkin selama ni kita lupa pada Dia, kita lalai dengan hal dunia. Sebab itu Allah bg ujian utk kita, sebab Dia nak kita ingat dia. So, dekatlah diri dengan Allah. Ibadah wajib jangan tinggal..:)

2-Baca Al-Quran.. Nak menangis..tak tahan rr...tak sanggup nak hadapi semua ni.....serabut bagai...masalah yang dihadapi bagaikan tiada penyelesaian....hurm...so, curi masa..baca la Quran.. In Sha Allah, ketenangan akan diperolehi. TRUST ME! bila dah khusyuk sgt, kita mungkin akan nangis wktu baca even kita tak tahu maksud. Beban akan jd ringan tiba-tiba dan In Sha Allah, Allah permudahkan jalan kita. Bca Quran bkn time susah ja...amalkan la dlm kehidupan harian kita.. (peringatan utk diri jugak)

3-muhasabah diri. bila ada ujian yang dtg kat kita, kita mesti akan tertnya-tnya...KENAPA AKU?....huu..dan pada masa itulah kita akan sedar...dan cuba perbaiki diri. Contoh, kalau hati ni disakitilah kan...pkir balik, mgkin sbelum ni, kita sendiri penah sakitkan hati org lain mcm yang org sdg bt kat kita skrg ni...reflect diri kita balik..bila kita taw yang sakitnya diri bila disakitkan oleh org laen, kita mesti akan cuba untuk tak sakitkan hti org2 disekeliling kita...btoi ark..hee

4-move on laaa...bila kita dah sedih sgt dengan apa yg jdi kat kita, jgnlah duduk dalam kepompong tu ja..bndah lps..biarkan lps, perbaiki diri untuk masa yg akan dtg.yg lepas dah jd sejarah pon.asyik pikir masa lalu, sedih sgt pon xelok jgak...bangkit!bangun!hidup kita untuk bukan shri dua ja...pnjg lgi perjalanan,itupun kalau umoq pnjg...hurmm..

itu ja kot 4 elemen utama...ada lgi..tp mcm xtertulis plak..hurm..ada salah betolkan.sekadar menulis apa yg terlintas.

So,bahagiakan diri anda okeh!

Less than three. Assalamualaikum...